Zwyciężyło zdjęcie z wnętrza kaplicy Notre Dame du Haut w Ronchamp we Francji.

Wydawnictwo Więź zorganizowało w sierpniu na Facebooku konkurs fotograficzny „Odkryte piękno”, w którym zapraszało czytelników do zamieszania zdjęć z obiektami architektury sakralnej. Spośród 88 zdjęć zgłoszonych zdjęć jury w składzie: Jakub Turbasa, Ewa Kiedio i Paweł Kądziela wybrało trzy.

Pierwsze miejsce zdobył Marek Kraszewski za zdjęcie wnętrza kaplicy Notre Dame du Haut w Ronchamp we Francji.

„Zdjęcie ukazujące ołtarz na pograniczu światła i cienia zdaje się skłaniać do głębszej analizy i refleksji. W tym wszystkim „poraniony” człowiek poruszający się o kulach zatopiony w mroku zmierzający w jego kierunku… Czerń oraz biel, światło i mrok, człowiek oraz tajemnica miejsca składania ofiary z jednej strony symbolicznie ukazują pewien dramatyzm sytuacji, z drugiej zaś emanują spokojem” – napisał o zwycięskiej fotografii Jakub Turbasa, autor książki „Ukryte piękno”.

Jak dodała Ewa Kiedio, „skromne wnętrze zalane od góry światłem, wnoszącym z sobą znak boskości, wydaje się dobrym miejscem do spotkania z Bogiem. Widoczna na zdjęciu sylwetka osoby najwyraźniej cierpiącej fizycznie przypomina o tym, że przestrzeń sakralna stworzona jest właśnie dla człowieka, a nie dla samoistnie pojmowanego piękna”.

Drugie miejsce zdobyła Justyna Grajek za zdjęcie kapliczki św. Ivana z Trogiru w Razanju (tzw. Przylądek Diomedesa) w Chorwacji.

2. miejsce

2 miejsce: kapliczka św. Ivana z Trogiru w Razanju (tzw. Przylądek Diomedesa) w Chorwacji. Zdjęcie autorstwa Justyny Grajek

„Zdjęcie charakteryzuje romantyczna kompozycja ukazująca archetypiczną bryłę kaplicy w naturalnym krajobrazie. Prosta forma zwieńczona krzyżem na tle bezkresu morza i nieba wyrasta ze skalistego przylądka oraz sprawia wrażenie, jak gdyby od zawsze przynależała do tego miejsca. Kamienne elewacje oraz dach „budowli na skale” potęgują to odczucie” – podsumował Jakub Turbasa.

„Naturalny, szorstki kamień, z którego zbudowana jest kaplica, koresponduje z prostotą bryły. Tworzą one integralną całość z otoczeniem, przez które przemawia piękno stworzonej przez Boga przyrody. Fotografia wydobywa kojącą subtelność barw, a dwie postaci siedzące przed kaplicą dają poczucie, że miejsce, choć odludne, nie jest zupełnie opuszczone. Tak bardzo chciałoby się do nich dołączyć!” – stwierdziła Ewa Kiedio.

Trzecie miejsce, po burzliwych dyskusjach, przypadło w udziale Adamowi de Sas Topolnickiemu za zdjęcie Bazyliki Grobu Pańskiego w Jerozolimie (kopuła nad Kaplicą Anioła).

3. miejsce

3 miejsce: zdjęcie Bazyliki Grobu Pańskiego w Jerozolimie (kopuła nad Kaplicą Anioła) autorstwa Adama de Sas Topolnickiego

Od początku był to jeden z mocnych typów przewodniczącego jury Jakuba Turbasy, który napisał: „Fotografia przedstawia osobliwy moment przenikania promieni słonecznych w kierunku kaplicy z Grobem Pańskim – styk rzeczywistości materialnej z niematerialną, wydobywania z ciemności za pomocą światła kształtów architektury. Uchwycona chwila może przywoływać w pamięci opis starotestamentalnej obecności Boga, który objawiał się Izraelitom w postaci słupa obłoku (Wj 13,21)”.

Zdobywca pierwszego miejsca otrzymał dwie książki z dedykacją: „Ukryte piękno” Jakuba Turbasy i zbiór rozmów Ewy Kiedio z bp. Michałem Janochą „A piękno świeci w ciemności”. Pozostali laureaci otrzymali tę pierwszą pozycję, również z dedykacją autora.

AN