Podczas centralnych obchodów w Warszawie przedstawiciele obu religii będą czytać Biblię i Koran, modlić się i rozmawiać.

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom” 26 stycznia obchodzony będzie XVIII Dzień Islamu w Kościele Katolickim w Polsce.

Warszawa

Oprócz hierarchów katolickich i chrześcijan różnych wyznań w spotkaniu w Akademiku Praskim przy katedrze na warszawskiej Pradze wezmą udział polscy muzułmanie. Przybędą także ambasadorowie państw muzułmańskich w Polsce. Gospodarzem spotkania będzie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi.

– Szanując inne tradycje, mamy trwać, rozwijać się w wierze chrześcijańskiej, głosić Chrystusa i być Jego świadkami wobec innych – powiedział KAI biskup, tłumacząc ideę Dnia Islamu. Podkreślił, że nie należy uprzedzać się wobec innych tradycji religijnych dostrzegając w nich jedynie coś negatywnego. – Negatywy są wszędzie, także w postawach chrześcijan i wyznawców innych religii, gdy ktoś nie jest wierny przyjętej drodze – zaznaczył. Wyjaśnił, że Kościół w Polsce odwołuje się do soborowej deklaracji „Nostra aetate”: – Chcemy dostrzegać w innych religiach pierwiastki dobra i tego, co służy budowaniu wspólnoty ludzkiej oraz rozwojowi duchowemu i religijnemu.

Spotkanie zacznie się o godz. 16.00. Po powitaniu i wprowadzeniu w temat tegorocznych obchodów prelekcję „Chrześcijańskie spojrzenie na człowieka i przyrodę jako Boże dzieło w perspektywie encykliki Laudato si” wygłosi o. Stanisław Jaromi OFMConv, a Andrzej Saramowicz przybliży „muzułmańskie odniesienie do świata przyrody jako Bożego stworzenia”.

Potem uczestnicy spotkania wysłuchają fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu, po czym nastąpi część modlitewna. Muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, chrześcijanie odmówią „Ojcze nasz”, wszyscy przekażą sobie znak pokoju i zjedzą wspólny posiłek.

Kraków

Dzień Islamu odbędzie się też m.in. w Krakowie. O 15.30 w bazylice ojców franciszkanów odprawione zostanie nabożeństwo Słowa Bożego pod przewodnictwem ks. Łukasza Kamykowskiego, referenta Archidiecezji Krakowskiej ds. Dialogu Międzyreligijnego.

Ponadto zaplanowano wspólną zbiórkę krwi w parafii św. Mikołaja i szpiku – w Centrum Muzułmańskim.

O 16.30 na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie odbędzie się panel pt. „pokój w czasach kobiet. O tym, co robimy i co jeszcze możemy zrobić dla pokoju między religiami rozmawiają muzułmanka, żydówka i chrześcijanka”.

Historia dialogu

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce obecna jest wyraźnie od końca XX w. Współorganizatorem niektórych spotkań międzyreligijnych była m.in. Fundacja D.O.M, która przyczyniła się do powstania w 1997 r. Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. To właśnie w niej narodziła się idea Dnia Islamu. Konferencja Episkopat Polski wpisała to wydarzenie do oficjalnego kalendarza Kościoła katolickiego w naszym kraju w 2001 roku, powierzając organizację Dnia Islamu Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie, a okazyjne w Olsztynie, Opolu i Poznaniu.

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza przesłanie kierowane do muzułmanów przez papieża z okazji corocznego święta na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

Muzułmanie w Polsce

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

Źródło: KAI